Followers

just think about it

sekadar untuk berkongsi :0

hye...sekarang ni aku tengah berkhalwat (berduaan) dengan nb aku ni.. aku terfikir tentang satu keadaan yang biasa jadi dalam kalangan masyarakat kita... 'aku ni kan miskin,sebab tu kau taknak guna duit aku'... oke then, tu antara bait2 kata yang akan didengar daripada seseorang rite...

    actually..perkara tersebut adalah menghina diri sendiri... same goes if u say 'aku ni kan tak cantik macam kau'.. setiap ciptaan Allah adalah indah..dan Islam sendiri melarang untuk menghina diri sendiri mahupun orang lain... so... keadaan nih aku story di sini sebab aku ada dengar cerita orang... so, sama2 lah kita menjaga tutur bicara kita agar hidup kita sentiasa mendapat barakahNya...
 
InsyaAllah..

Allah SWT melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olok. Sebagaimana yang disebutkan Hadits shahih dari Rasulullah SAW beliau bersabda


“Takabbur adalah menentang kebenaran dan meremehkan (merendahkan) manusia” (HR Muslim)

Makna yang dimaksud adalah menghina dan meremehkan orang. Perbuatan tersebut diharamkan, sebab barangkali orang yang tersebut memiliki kedudukan yang lebih tinggi di hadapan Allah SWT dan lebih dicintai Allah SWT daripada orang yang menghina. 

No comments:

Post a Comment